Mire jó a fényszóró polírozás?


Fényszóró és sérülései: Mire ad megoldást, és mire nem a fényszóró polírozás?


A fényszóró polírozás az autópolírozásra épül. Az alapvető cél és a felhasznált eszközök megegyeznek, azaz a felületet egyenletesre (homogénre) kell hozni. A homogén felülettől lesz fényes és hibamentes a fényszóró burája. Az autópolírozással ellentétben itt, ha hiba történik a munkafolyamatban, akkor nem igazán van lehetőség a javításra.

Míg a karosszéria polírozásánál van lehetőség az újrafényezésre, addig a fényszóró esetében kevés lehetőség van a komolyabb hibák rendbehozatalára.

A leggyakoribb felületi sérüléseket többnyire külső tényezők okozzák:

  • UV hatások
  • Autómosás
  • Télen a jégkaparás
  • Erősfényerejű izzó
  • Erős téli folyadék, ha van fényszórómosó
  • Szerelési sérülések
  • Parkolási sérülések

A fenti felsorolás nem teljes, és sokáig lehet sorolni, hogy mi okozhat sérülést egy fényszórón. A fényszóró polírozási folyamat tekintetében viszont 3 szintet érdemes elkülöníteni. Ezek a szintek már önmagukban is választ adnak arra, hogy mire alkalmas a lámpapolírozás.


A fényszóró búrán keletkezett sérülések kategóriái:


1. Felületi sérülés:


Fényszóró polírozás felületi sérülés. A fényszórón lévő lakk elsárgult az UV hatására és így a fényszórór homályos lett.

Lényegében esztétikai sérülés. Ilyenek a horzsolások, nem túl mély karcolások, illetve a homályok. A felületi sérülések esetén a fényszórón lévő védőbevonat sérül meg, aminek a szerkezete nem roncsolódik, azaz komolyabb (mikronmilliméter) felületi vastagságvesztés nem történik.

A v. mikron = a milliméter ezredrészével vagyis a méter milliomodrészével.

Egy autó átlagosan 90-160 [µm] vastagságú a gyári fényezés, amely több rétegből áll. Az emberi hajszál általában körülbelül 70-100 mikron vastagságú, ami azt jelenti, hogy egy mikron sokkal kisebb, mint az emberi hajszál vastagsága. A mikron 1/1000 mm-nek felel meg, vagyis egy mikron tízezerszer kisebb, mint egy milliméter.

Például, az emberi hajszál vastagsága általában 50-100 mikron, míg egy A4-es papírlap vastagsága kb. 0,1 mm, vagyis 100 mikron. A mikron és milliméter használata nagyon fontos a tudományos, ipari és műszaki területeken, így azutófényezésben és a fényszó olírozó eljárásban is.

A teljesség igényével:

  • Rozsdagátló réteg
  • Alapozó
  • Gitt
  • Szóráskitt
  • Szín
  • Lakk


Ezek együttesen adják az átlagos 90-160 [µm] vastagságot. A téma vesszőparipája ma már a közismert festékvastagság-mérő. A köztudatban kicsit negatív hangvételű az eszköz használata. Sok jelentéktelen oka lehet annak, ha egy elem újrafestést igényel, és nem kell mindig a legrosszabbra gondolni.

A megnyugtatás végett például egy kavicsfelverődés által okozott rozsda pötty javítása, egy faág okozta karcolás rendbehozatala, vagy egy madár ürülék okozta lakkfelmaródás. Szóval ezek miatt az autó lehet törésmentes, attól függetlenül, hogy 250-470 [µm] vastagságot mérünk.

Ezeket azért írtuk le, mert, ahogy már említettük, autófényezéssel foglalkozunk, így pontosan ismerjük a polírozás minden szakmai részét, beleértve az anyagismereteket.

Szóval a felületi sérülés nem jelent nagyobb µm veszteséget, amit úgynevezett lakkcsiszolással szépen rendbe lehet hozni.

Lámpa polírózó eljárás: Mi a lakkcsiszolás?


"A lakkcsiszolás egy olyan festékek és lakkok finomítási eljárása, amely során finom csiszolópapírral és vízzel dolgoznak, hogy eltávolítsák az anyag felső rétegét, és megfelelő simaságot és fényt biztosítsanak a felületnek."

Az eljárás során a csiszolópapírt általában vízbe áztatják, majd a felületen finom, körkörös mozdulatokkal haladnak át rajta. A víz és a papír együttesen csökkenti a súrlódást és az anyag eltávolítását, így lehetővé teszik, hogy a felületet simábbá és fényesebbé tegyék.

A lakkcsiszolás gyakran alkalmazott módszer az autófestésnél, ahol a festett felület finomítása és polírozása érdekében használják. Az eljárás célja, hogy eltávolítsa a lakk felső rétegét, amelyben esetleg karcok vagy egyéb hibák vannak, és megfelelő simaságot és fényt biztosítson a felületnek. A lakkcsiszolás során a festék vastagsága csökkenhet, ezért fontos, hogy szakember végezze el az eljárást, hogy a végeredmény tökéletes legyen.

Összefoglalva, a lakkcsiszolás egy speciális csiszolási technika, amely segít eltávolítani a festékréteg felső rétegéből a szükséges mennyiséget, és megfelelő simaságot és fényt biztosítani a felületnek.

Ebben az esetben többnyire elegendő egy finom 2000-es vízes csiszolás az előkészülethez. Mélyebb vagy összetettebb helyzetben, mint például a fátyol eltűntetése, gyakran 1500 és 1000 vízes csiszolás is szükséges. A munka ideje általában 1,5 óra között szokott mozogni lámpánként. Az idő függ a fényszórón lévő sérülések számától. Természetesen több karc és nagyobb fátyol esetében több időt igényel a munka. Érdemes megemlíteni két dolgot.

A fényszóró polírozást befolyásoló plusz tényezők: a márka és a design
Ezek már tényleg gyakorlati tapasztalaton alapuló információk. Vannak olyan márkák és azon belül is típusok, amelyek esetében a fényszórók speciális lakkal rendelkeznek. A speciális lakk annyit jelent, hogy az átlagtól igen csak eltérnek.

A minőségben eltérés pedig a lakk keménységét jelenti, azaz a lakk réteg annyira kemény és ellenálló, hogy rendkívül nagy munkát igényel a látványos végeredmény. Nincs meglepetés, de főleg a német autóknál jellemző. Ezeknél az autóknál sokkal több lépésben és sokkal több ráfordítással lehet elérni a fényszóró javítását. Gyakran sokkal durvább szemcséjű korongokkal kell kezdeni, mint ami megszokott.

A formatervezés is okozhat némi gondot. Vannak egyedi lámpák, amelyeknek a formája nehezíti a polírozó gépek használatát. A különböző bemélyedések, púpok vagy osztások megnehezítik a gépek használatát. Ugyanez igaz arra is, ha a fényszóró nehezen hozzáférhető, mert a lökhárító, sárvédő vagy a gépháztető jelentősen körbe fogja. Így egy kemény lakkal rendelkező autó fényszórójának a kis sérülése is sok időt igényelhet, főleg ha kicsit egyedi az autó designja.

2. Mélyebb karcok és lakkroncsolódás:


Fényszóró polírozás felületi sérülés lehet karcolás. A fényszórón lévő lakk megsérül, amitől apro karcok keletkeznek. Ezt csiszolással és majd polírozással lehet javítani

Ebben a fényszóró felületét nagyobb külső behatás éri. Ez lehet egy bokor ága a parkolóban, egy szerelési sérülés vagy éveken át tartó erős UV hatás. Ezekben az esetekben csak egy polírozás vagy egy lakkcsiszolás már nem ad elegendő megoldást. Ennek az az oka, hogy a fényszóró felülete erősen megsérült. Ebben az esetben nem elég a finom csiszolás. Gyakori, hogy a lakk réteg annyira megsérült vagy már hiányzik, tehát már nincs is rajta a fényszóró buráján, hogy azt már nem lehet megmenteni.

Ilyenkor a munkafolyamat egy durva előkészülettel kezdődik, ami akár 320-as csiszolást is jelenthet. A csiszolókorongok durvasága a korong által eltávolított anyag mennyiségére és a csiszolókorong felületén található élek számára utal. Általában a durvább korongok több anyagot távolítanak el és nagyobb élekkel rendelkeznek, míg a finomabb korongok kevesebb anyagot távolítanak el és finomabb élekkel rendelkeznek.

A korong durvasága határozza meg, hogy milyen fokú csiszolást lehet vele elvégezni, illetve hogy mennyire durva vagy sima lesz a felület a csiszolás után. A durvaság jelölése általában szemcseméretben történik, ahol a nagyobb számú szemcseméret finomabb korongot jelent, és a kisebb számú szemcseméret durvább korongot jelent.

Ilyenkor a fényszóró polírozását egy komolyabb előkészület előzi meg. A csiszolást a durvától a finomig haladva végig kell járni a csiszolási lépcsőket. Ez két fényszóró esetében órákat is jelenthet attól függően, hogy milyen a fényszóró állapota és milyen a sérülés.

Leggyakrabban az alábbi csiszolókorongokat kell használni a fényszóró polírozáshoz: A csiszolókorongok durvaságát szemcseméretük határozza meg.

  • 120-as csiszolókorong
  • 240-es csiszolókorong
  • 320-as csiszolókorong
  • 400-as csiszolókorong
  • 600-as csiszolókorong
  • 800-as csiszolókorong
  • 1000-es csiszolókorong
  • 1200-as csiszolókorong
  • 1500-as csiszolókorong
  • 2000-es csiszolókorong


Minél nagyobb a szemcseméret, annál finomabb a csiszolókorong, és annál simább felületet hagy maga után. A finomabb korongok általában a polírozási folyamat végén kerülnek alkalmazásra, hogy tökéletesen sima és fényes felületet lehessen elérni. A durvább korongok pedig általában a kezdeti, erősebb csiszolási folyamatokhoz szükségesek. Egy komolyabb karc vagy mondhatjuk vésés esetén akár a teljes csiszolási listát végig kell járni.

3. Repedések és törések


Fényszóró polírozás felületi sérülés lehet repedés vagy törés. A fényszórón polikarbonát búrája elreped és így tönkremegy a fényszórór. Ezt javítani nem lehet

Érdemes megemlíteni azt a végleteket, amikor egy fényszórónak olyan sérülése van, amiben megreped a búra vagy akár ki is türik belőle egy darab. Ez a kategória a "törött fényszóró" kategória. Jellemzően kisebb koccanásoknál szokott előfordulni. Ránézésre komolyabb baja nincs a fényszórónak, de mégis megsérül.

Gyakori sérülések:

  • Letörik a fényszóró hegye.
  • Bereped a búra.
  • Kitörik egy darab a búrából.
  • Betörik a fényszóró háza.


Miután mi szervizünk más szakterületen is igen jártas, sokat tudunk a műanyagokról és így a fényszórókról is. A fényszóró búrája a közhiedelemmel ellentétben nem plexiből van, hanem policarbonátból (PC).

A plexi egy műanyag anyag, mely polimetil-metakrilát (PMMA) nevű polimerből készül. A plexi könnyű, átlátszó és ütésálló, és széles körben használják a különböző iparágakban, például az építőiparban, az autóiparban, az elektronikai iparban, valamint a különböző szórakoztató- és sporteseményeken. A plexi népszerűsége a könnyű feldolgozhatóságának és az átlátszóságának köszönhető, ami lehetővé teszi a különböző formák és méretek kialakítását.

Sok fényszórónak vannak olyan részei, amik nem látszanak, de a búra részét képezik. Ezek a részek a lökhárító által vannak takarva. Ezeket a részeket lehet hegeszteni polikarbonát huzallal. Ugyanez vonatkozik, amikor a sérülés következtében a lámpa háza sérül meg. Fontos megemlíteni, hogy ha a látható búra része sérül meg, azt nem lehet javítani. Ennek oka a műanyaghegesztési eljárás sajátossága.

A hegesztés során a műanyag felmelegszik, megolvad, és a varrat körül esetenként kicsit felhabosodik. A felvitt huzal ömledék formájában zárja le a repedést. Ebben a folyamatban teljesen elveszti a fényszóró polikarbonát átlátszó tulajdonságát. Ennek következtében a fényszóró alapvető funkciója, azaz a világítás, megszűnik, mert a hegesztés során felvitt huzal anyaga megtöri a fény útját. Ez az eljárás csak akkor működik, ha a sérülés nem a lencse útjában van.

Fontos kiemelni, hogy ezek a megoldások a fényszóró javítására egyfajta mentő eljárások, és nem végső megoldások. Gyakori, hogy egy fényszóró akár 600 000 forintba is kerül, ami igen nagy összeg. Ilyenkor lehet némi kompromisszumot kötni. Ha a nem látható részeket meg lehet javítani, akkor sok ügyfél kéri az ilyen javításokat.

Van, hogy egy fényszóró beszerzési ideje több hét, és az autóra szükség van, így átmeneti megoldásként alkalmas eljárás.

Ugyanez igaz a speciális izzók és kiegészítő egységek és panelek esetében is. Egy fényszóró számos alkatrészből áll, attól függően, hogy milyen típusú. Lehet xenon, bixenon, LED, Laser LED, adaptív fényszóró. Egy sérült búra esetében ezek az alkatrészek ki vannak téve a párának és a beázásnak. Ha az autót átmenetileg is, de használni kell, akkor ajánlatos a javítás, hogy megóvjuk ezeket az alkatrészeket, mert egy cserélt fényszórót általában teljesen üresen forgalmaznak.

Így összességében ebbe a kategóriába a fényszóró polírozása nem ad megoldást, de érdemes volt kitérni rá.

Fényszóró polírozás – kattints, és varázsold újra tisztává autód látását (lámpáját)!
Szilágyi Tamás
Mű-Hege Kft.


u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha Te is nálunk szeretnéd megcsináltatni a fényszóró polírozást, akkor annak tényleg örülök és szívesen segítünk. Amit kérlek vegyél figyelembe, hogy tényleg sok a munkánk és folyamatosan igyekszünk mindenkinek segíteni.

Így amit tanácsolni tudok Neked, hogy telefonálj vagy írj nekünk e-mailt.



Lehet van még pár érdekesség, amiket szívesen elolvasnál.

Szerintem ezek is érdekelhetnek: