Lámpa polírozás 3 óra alatt: útmutató a lámpa polírozáshoz lépésről lépésre

olvasási idő: 7p

Amennyiben az interneten jártál, valószínűleg több helyen is találkoztál már azzal a kijelentéssel, hogy a fényszóró polírozás 1 óra alatt elvégezhető.

Most elárulom, nálam miért nem fogsz ilyet olvasni.

"A lámpapolírozás folyamatát mosással és maszkolással kezdjük. Ezután következik a vizescsiszolás, amellyel eltávolítjuk a mélyebb karcolásokat, egyenetlenségeket és sárga foltokat. A polírozás során különböző polírozószivacsokat (vágó- és polírpárnákat) és polírpasztákat kell használni, hogy karcmentes, fehér színű és fényes legyen a fényszóró. Végül kerámiabevonatot viszek fel, amely tartós védelmet nyújt az újraelszíneződés és a karcolódás ellen."

Röviden így néz ki a lámpa polírozás folyamata és most nézzük a tényeket. Nos, sokan hirdetnek ezzel a kecsegtető ajánlattal és még olcsón is és persze minőségi munkát.

Szakmai tény, hogy ez a 3 három ajánlat egyszerre soha sem fog teljesülni.

Először is, fontos megértened, hogy a fényszóró polírozása egy összetett művelet, amelynek minden egyes lépését gondosan és precízen kell végrehajtani. A többlépcsős polírozás során minden egyes lépésnek megvan a maga speciális funkciója, amelyeket nem hagyhatunk ki.

Ezek az időigényes feladatok elengedhetetlenek a tökéletes végeredmény eléréséhez. Az hogy a munka mennyi ideig tart azt a fényszóróid aktuális állapota nagy mértékben befolyásolja.

A YouTube-on és különböző weboldalakon sok videót találhatsz, ahol láthatod, hogy a fényszóró polírozás pillanatok alatt kész van. Az ilyen bemutatók gyakran félrevezetőek lehetnek, mivel a képek és a rövid videók nem tükrözik megfelelően, hogy mennyi időt igényel egy-egy polírozási lépés, és a nézők valószínűleg nem ülnek végig egy több órás munkafolyamatot, még 10 perces timelapse formájában sem.

Ezek a bemutatók elsősorban a figyelemfelkeltésre szolgálnak (nézettség, feliratkozás, like,...), és nem feltétlenül a valóságot tükrözik.

Valóban, sokan csak egy órát szánnak egy fényszóró polírozásra, aminek több oka is lehet.

Az egyik, hogy ennyi idő áll rendelkezésre a munka elvégzésére, a másik pedig az, hogy egyszerűen figyelmen kívül hagyják a szakmai útmutatásokat és a minőség iránti igényt, mert fényesebb nem annyira sárga, szóval „jól van az úgy”.

A gyors felfényesítés és a ráfordított 1750 forint talán megfelel az ügyfélnek, még akkor is, ha három hét múlva újra megjelennek a karcok, homályok és sárga foltok.

Én törekszem reálisan felmérni a munkát, és minden lehetséges nehézséggel számolok, mert a végeredmény a lényeg. Ha ez neked is fontos, akkor szívesen segítek, de ha 1 óra alatt olcsón is és persze minőségi munkát, akkor ebben nem fogok tudni segíteni.

Fényszóró polírozás, ahogy én szoktam:

Előkészület: alapozás a polírozáshoz

Mosás, bogarászás, szárítás és ragasztás – ez összesen kb. 30 perc munkát vesz igénybe.

1. Mosás – szárítás (kb. 15 perc)

Sokan nem pazarolnak időt az előkészületre, mert megy az idő és a felpörgetett polírgép már sikíthat is, hogy fényesedjen a fényszóró. Én elsőként mindig lemosom az autó fényszóróját és az egész autó elejét. A szennyeződés eltávolítása alap a polírozásban, hiszen nem csak a koszt szeretnénk fényesíteni. Valamint a polírkorong vagy vágópad sem kedveli a szennyeződéseket, aminek köszönhetően a polír padba beragadt szennyeződés simán karcot hagyhat vagy foltot égethet a fényszóró búrájába. Ha erről nem olvastál máshol, akkor igen hasznos infó.

Az autó elejét pedig azért mosom le, mert a csiszolásnál keletkező slift és a lámpa polírozásnál szálló polír por ne ragadjon bele a koszba. A mosást samponnal és a fényszórót bogároldóval tisztítom le. Ez a lépés 10-20 percet vesz igénybe. A második lépés a törlés és szárítás. Ez elengedhetetlen ahhoz, hogy normálisan láthassuk a fényszóró állapotát.

A törlés és levegős szárítás autótól függően 10-15 percet vesz igénybe. Hogy miért ennyi? Ha már mostál autót, akkor te is tudod, hogy amikor már majdnem készen vagy a törléssel és nyugtázod, hogy ez jó lett, akkor egy nutból vagy járatból mindig kifolyik a víz. Ugyanez van nálam is, így a szárítást 2-3x szoktam ismételni egymás után.

2. Maszkolás és egy kis szerelés (ha szükséges) – (kb. 20 perc)

Ezt biztosan sok helyen olvastad és láttad is. Én egy jó minőségű, speciális papírszalagot használok, ami ellenáll a víznek és ragasztóanyaga nem hagy foltot a fényezésen vagy króm alkatrészeken. Ez a fényezéshez használható maszkoló szalag.

Láttam már a YouTube-on, hogy volt, aki ezt házi papírszalaggal vagy powertape-pel oldotta meg ezt a műveletet. Ez a módszer okozhat meglepetést, és ha ilyet látsz, akkor nyugodtan szólj a polírozó kollégának, hogy nem kéne.

Mondd meg, mi lehet ebből a gond. Nézzük a kisebb problémát: a ragasztóanyag minősége nem mindegy. Egy házi szalag és egy fényezőipari szalag között óriási a különbség, és persze árban is. A fényszóró maszkolója simán ötször többe kerülhet, mint amit a Tesco-ban meg lehet venni. A maszkoló szalag ragasztója úgy lett kifejlesztve, hogy ellenálljon a víznek (nem csúszik el, ha vizet ér) és könnyen lehúzható legyen, ami annyit jelent, hogy a ragasztó a papírszalagon marad és nem a fényezésen.

Sokan nem látják vagy nem tudják, hogy ha a ragasztó a fényezésen marad és napot kap, akkor az rá tud égni a lakkra és megmarja a fényezést. A fényezést ezután javítani, rosszabb esetben újra fényezni kell. Ha nincs lemosva az autó eleje, akkor ráadásul ezt szinte lehetetlen észrevenni (idő és energia spórolás ez az 1 órás polírozás).

A Power Tape használata és annak veszélyei

A Power Tape használata pedig tilos. A ragasztóanyaga annyira erős, hogy szét tudja marni a fényezést, ha rajta marad a sárvédőn vagy a lökhárítón. Nem egyszer volt már autó a fényező műhelyünkben, mert ezt a szalagot használták az autón, és teljesen tönkretette a lakkot. Ezeket még a nitro hígító sem hozza le.

A Power Tape-hez hasonló szalagoknak van egy másik veszélye is. Sok autó volt már a műhelyünkben, ami már sokat megélt és sok háborúban járt már. A fényezést és javítást sokan sokféleképpen végzik annak ellenére, hogy a javítási technológia adott és mindenki számára a követendő. Így nem ritka az olyan autó, amin a lökhárító és a sárvédő megrepesztette a fényezést vagy a lakkot.

Ez egy veszélyes helyzet a maszkolás esetében, mert egy ragasztószalag, főleg egy Power Tape, úgy feltépi a sérült fényezett részt, mint a spakli a lakásban az ázás utáni glettet a konyha falon.

Persze én tudom, hogy sérült a fényezés, mert autófényezéssel foglalkozunk és már 100 ilyen autót láttam már, de mit lehetne mondani az ügyfélnek ilyenkor? Fényeztesse le az autó elejét rendesen a fényszóró polírozáshoz?

Szakmailag pont ezért indokolt az autó elejének a teljes mosása, hogy lássam ezeket a hibákat. Ha az ügyfél nem is tud róla, de nekem kötelességem ezt az állapotot is figyelembe venni és körültekintően eljárni. Te lehet csak a karcot láttad, vagy még azt sem, de azt nem kell tudnod, hogy meg van repedve a gitt a sárvédőn.

Ezt a helyzetet igazán nehéz megoldani, így az előkészület és a megfelelő anyag használata a megoldás.

A maszkolás célja és kihívásai a lámpa polírozásnál

A maszkolás célja a lámpa polírozásnál pont a fényezés és egyéb alkatrészek védelme.

Persze az ügyes és tapasztalt polírozónak nem jelent gondot, de inkább több időráfordítás és kevesebb hiba legyen.

Mivel szerelő műhely vagyunk, így sok autót láttam és javítottam, ezért a maszkolással is sok idő el tud menni. Nem elég ide-oda ragasztani a szalagot. A polír pad használat közben változtatja a formáját és minimálisan még a termó szivacs a méretét is. A polír padok szivacsok, így ez teljesen normális.

A szalagot mindig be kell hajtani az illesztések alá, hogy minden él fedve legyen. Ezt esetenként akár kétszer is meg kell csinálni. A fényezett részek leggyengébb részei az élek, amikből a lámpa körül sok van.

Ha nincs rendesen fedésben a szalag, akkor a polír pad könnyen lekaparhatja az élről a festéket.

Időigényes a kiragasztás a polírozásnál

És hogy miért időigényes a kiragasztás a polírozásnál? Mert a precíziós munka és a jármű védelme érdekében minden részletre oda kell figyelni. A tapasztalat és a megfelelő anyagok használata elengedhetetlen a kiváló eredmény eléréséhez.

Ha nem új az autó vagy nem sérülésmentes, akkor bizony nagyon gyakori, hogy az autó eleje már elmozdult és a rések gyakran összecsúsznak. Nem is kell, hogy törött legyen az autó, mert elég, ha egy parkolásnál csak kicsit meglökik a lökhárítót, vagy simán egy klíma hűtőcserénél leveszik a lökhárítót és a fényszórót (ha útban van).

Ilyenkor az eredeti gyári rögzítési pontok elmozdulnak és a rések elállítódnak. Ez hatványozottan igaz a sokat látott (párszor volt már javítva) autókra, ahol annyira összeérnek az alkatrészek, hogy nem csak a szalagot nem lehet beilleszteni, de még a fény se jut be a lámpa és a sárvédő között.

Ilyenkor a megfelelő előkészülethez sokszor nekem kell beállítanom az alkatrészeket, és igen, van, hogy a lámpákat be kell állítanom a gyári helyükre. Ebből sokat nem szoktak látni az ügyfeleim, mert 1-2 mm szemmel nem észrevehető, de a szalagnak pont elég.

Így a maszkolás is elvihet 15-20 percet, ami egy normális munkához szükséges. A maszkolást követi a csiszolás vagy a polírozás, ez mindig állapotfüggő.

Lámpa csiszolása és polírozása: a többlépcsős munkafolyamat

Amikor annyira sárga a fényszóród, hogy már a foncsort sem látod, akkor kezdődik a többlépcsős finom csiszolás.

Vízes csiszolás

Extrém esetekben a csiszolás kezdődhet akár 300-600 szemcsével, de ez igen ritka. Jellemzően 1000-es szemcsével kezdődik a munka. Minden esetben vizes csiszolásról beszélek, ami lényegében megegyezik a fényezésnek a vizes csiszolásával.

A többlépcsős vizes csiszolás során általában a következő lépéseket kell végre hajtanom, amit különböző időt vesz igénybe és elég gyakori, hogy lokálisan, azaz egyes helyeken van, hogy vissza kell lépni egy-két durvább papírhoz. Mondjuk ez egy korrekciós munka, ami kb. minden lámpa polírnál előfordul.

Lényegében 1000, 1200, 1500, 2000 és 2500 szemcséjű papírok kellenek a megfelelő előcsiszoláshoz. Lámpánként ez a folyamat 20-30 perc is lehet (de van, hogy még több), amit nem lehet előre megbecsülni. Lényegében most már ideális esetben 1 óránál járunk.

A tökéletes csiszoláshoz minden lépésnél szárazra kell törölni és levegővel leszárítani a fényszóró búráját.

A polírozás előkészítése: vízes csiszolás és szárítás

A tökéletes látvány érdekében elengedhetetlen, hogy a hibás részeket világosan láthassuk. A vízes búrán a víz meg tudja tréfálni az emberi szemet, mert tökéletesen elfedi a hibákat. Így 4-5 vizes csiszolás és szárítás szükséges a lámpa polírozása előtt.

Lámpa polírozás: vágópadok és polírpaszták használata

Most következik a polírozó gép és vágópadok használata. A vágópadok esetében végtelen számú lehetőség és márka van, így mindenki az évek alatt bevált anyagokat használja. Én minden esetben thermo korongot használok, és abból az elsőt a heavy cut padot. Ez egy durva vágó polírkorong, ami hőhatásra sem puhul meg, így végig tartja a szerkezetét még erős és tartós igénybevétel esetén. Ez a mély karcok eltávolítására szükséges, természetesen a hozzá tartozó vágó polírpasztával együtt (Menzerna Super Heavy Cut 300 és ZviZZer THERMO PAD Green 80mm vágó (heavy cut) polírozó korong DA (excenteres) polírozógépekhez).

Nekem a Menzerna család vált be az elmúlt években, amiket más termékekkel egészítek ki. Ebben a lépésben akár 10-15 perc is lehet egy lámpabúra polírozása.

A következő fázisban egy másik új vágópadot használok, amihez Menzerna Heavy Cut Compound 1100 csiszolópasztát használok. Az idő szintén hasonló. A következő lépésben a vágópadot lecserélem a ZviZZer THERMO PAD Blue 80mm közepes (medium) DA (excenteres) polírozógépekhez használható polírozó korongra, ezzel is elmegy 10-15 perc.

Majd ismét kicserélem a korongot egy puha ZviZZer THERMO PAD Black 80mm befejező (soft) polírozó korongra DA (excenteres) polírozógépekhez, amiből kettőt használok a Menzerna Medium Cut 2500 közepes polírozóanyaggal 250ml és a Menzerna Final Finish 3000 polírozópasztával.

A végeredmény tökéletességéhez még egy extra puha koronggal a Menzerna Power Protect Ultra viaszt is használom.

Fontos megemlítenem, hogy a polírozás során tökéletes szárazra és vegyszermentesre törölnöm kell a fényszórót, hogy lássam a felületet. Ezzel a folyamattal optimálisan összeségében 2-2.5 óránál tartok.

Kerámia bevonat felvitele és az utómunkálatok

Ezt követi a kerámia bevonat felvitele, ami körülbelül 10 percet vesz igénybe. A felvitel relatív gyors, de szükséges várni a kikeményedésre, majd a visszatörlésre. Míg a kerámia szárad, addig leszedem a maszkoló szalagokat az autóról. A kerámia visszatörlését követően, ha minden tökéletes, akkor következik az autó lemosása és szárazra törlése, ami szintén elvisz 10-15 percet, hiszen csak így lehet korrekten visszaadni az autót.

Ha eddig végigolvastad, akkor összeségében így könnyen összejön a 3 óra.

Persze van, hogy gyorsabban is tudok haladni, de ez mindig az aktuális állapottól függ, így reálisan az a korrekt, ha ezzel számolok és így nincs meglepetés.

Fényszóró polírozás – kattints, és varázsold újra tisztává autód látását (lámpáját)!
Szilágyi Tamás
Mű-Hege Kft.


u.i.: Remélem hasznos volt amiket most olvastál. Ha Te is nálunk szeretnéd megcsináltatni a fényszóró polírozást, akkor annak tényleg örülök és szívesen segítünk. Amit kérlek vegyél figyelembe, hogy tényleg sok a munkánk és folyamatosan igyekszünk mindenkinek segíteni.

Így amit tanácsolni tudok Neked, hogy telefonálj vagy írj nekünk e-mailt.



Lehet van még pár érdekesség, amiket szívesen elolvasnál.

Szerintem ezek is érdekelhetnek: